چگونه تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تر می‌شود؟

روشی که ما برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنیم، برداشت و درک شما را از داده‌ها تغییر می‌دهد، هدف ما این است که به جای ارائه اطلاعات به صورت زیبا، با استفاده از اطلاعات و داده‌های مناسب، تصمیم گیری شما آگاهانه‌تر و سریعتر باشد.

درتیکال امکان مصور سازی اطلاعات و داده‌ها را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند، شاخص‌های اولیه با ارائه اطلاعات مهم که مورد نیاز همه شرکت‌ها می‌باشند بسیاری از فعالیت‌ها و شرایط را برای تحلیل اماده می‌کنند با این وجود ممکن است شرکت‌ها شاخص‌های نیاز داشته باشند که در شاخص‌های عمومی سایت نباشد و نیاز به طراحی آن شاخص برای شرکت باشد.

ما در این متن به ارائه روشی برای ساختن شاخص‌های مخصوص هر شرکت می‌پردازیم. ما باید به این نکات توجه داشته باشیم که چه شاخصی برای شرکت مناسب است. ما باید چه چیزی را انداره گیری کنیم؟ چگونه داده‌ها و اطلاعات را برای ساخت بهترین شاخص ها استفاده کنیم. فراموش نکنیم هدف از اطلاعات در مدیریت، تصمیم گیری های فعالانه و آگاهانه است که منجر به بهبود نتایج آینده شود.

داشبوردهای سازمانی باید تصمیم‌گیری را بهبود بخشند، و گزارش‌های مناسبی برای مدیران فراهم کنند. داشبوردها باید بر اساس نیاز سازمان طراحی شوند. برای داشتن یک داشبورد مناسب که اطلاعات را به طور قابل تحلیل و تفسیر در اختیار مدیران قرار دهد باید مراحل زیر طی شود.

 

  • ذی نفعان چه کسانی هستند؟

تعیین ذی نفعان شرکت قدم اول می‌باشد، چه کسانی از اطلاعات استفاده می‌کنند و بنا به اطلاعات تصمیم‌گیری می‌کنند. ذی نفعان می‌توانند

سرمایه گذاران

هیئت مدیره

تیم مدیریت

سرپرست محصول

مدیر فروش

بازاریابان و فروشندگان

باشند، هر کسی که در فرایند کاری خود احتیاج به تصمیم‌گیری بر مبنای داده و اطلاعات دارد می‌تواند به عنوان ذی‌نفع شناسایی شود.

 

  • ذی نفعان چه سوالاتی می‌پرسند و به چه اطلاعاتی نیاز دارند؟

بررسی اینکه هر ذی نفع چه سوالاتی می‌پرسد و به چه پاسخی نیاز دارد، این سوالات، سوالات اولیه هر ذی نفع می‌باشد، سوالات ممکن است خیلی ساده و کلی باشند اما تعیین سوالات بسیار مهم می‌باشد و همچنین تعیین پاسخ مورد نیاز آنها ممکن است در مرحله اول بسیار کلی باشد. سوالات مختلف ذی‌نفعان باید مشخص شود و پاسخ‌های آنها باید شفاف و واضح شود.

 

  • چه شاخص‌هایی برای پاسخ نیاز است؟

پاسخ ذی‌نفعان باید تحلیل شود و شاخص‌های مناسب برای پاسخ دادن به آنها استخراج شود، شاخص‌ها با پاسخ سوالات تطبیق داده شوند تا به بهترین شکل در بیایند، در این مرحله شاخص ها ممکن است از حالت اولیه خارج و بر اساس نیاز ذی نفعان به شکل‌های مختلفی از قبیل جمع، ترکیب و یا اعمال فرمول‌های خاص بر آنها دربیایند. این شاخص‌ها از اطلاعاتی استفاده می‌کنند که در شرکت ثبت شده‌اند.

به عنوان مثال ممکن است برای مدیر فروش سوال، ” فروش یک محصول چه وضعیتی دارد؟” بسیار مهم باشد، برای پاسخ به آن شرایط مختلف فروش محصولات بررسی می‌شود و پاسخ آن بر اساس اطلاعات تعیین می‌شود، شاخص‌های مربوطه استخراج می‌شود بر اساس نیاز مدیر فروش شاخص‌ها در صورت نیاز تغییر می‌کنند ممکن است شاخص مورد نیاز تقسیم نرخ فروش آن محصول بر نرخ فروش محصولی دیگر یا کل محصولات باشد یا ممکن است میزان فروش آن محصول در مقایسه با محصول دیگر و یا شاخص های دیگر که مطابق با نیاز است باشد.

 

طراحی متناسب با ذی‌نفع چگونه است؟

بهترین داشبوردها زمانی کارایی دارند که مورد استفاده قرار بگیرند، زمانی که افراد نتوانند با داشبورد ارتباط برقرار کند و با آن تعامل کند، داشبورد کارایی لازم را ندارد، مشخص کردن نوع نمایش داشبوردها، رنگ مورد استفاده و زیبایی از نظر کاربر بسیار مهم می‌باشد، کاربر نهایی باید داشبورد را قبول کند و از آن استفاده کند زمانی که داشبورد مطابق با سلیقه کاربر باشد از آن به طور موثر استفاده می‌کند.

 

چگونه می‌توان داشبورد‌ها را ارتقا داد؟

شاخص ها بر اساس اطلاعاتی هستند که تا الان ثبت شده‌اند، ممکن است بتوان با ثبت اطلاعات جدید و تبدیل آنها به شاخص‌های موثر، داشبوردها را ارتقا داد. ارتقای داشبورد بر اساس ثبت اطلاعات و داده‌هایی که تا الان ثبت نمی‌شده‌اند و یا دسترسی به اطلاعاتی که امکان دسترسی به آنها نبوده و یا تغییر ثبت اطلاعاتی که نحوه ثبت آنها موثر نبوده است صورت می‌گیرد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *